Laddar, vänta lite...

Allmänt | Priser | Betalning | Frakt | Leverans | ReklamationGarantier Ångerrätt | Force Majeure

Allmänna villkor

  • Minsta ordervärde är 95 kr inklusive fraktkostnad.
  • Du måste vara 18 år för att få beställa hos oss, är du yngre måste du ha målsmans godkännande.
  • Beställning sker normalt endast via vår hemsida, ej via telefon eller e-post.
  • Vid större beställningar (över 5 000 kr) eller vid beställning av stora kvantiteter av en enskild vara, rekommenderar vi att du först tar kontakt med oss för offert.
  • Beställning är bindande. Om något blev fel när du gjorde beställningen hör då av dig omgående, via e-post eller telefon, så ska vi försöka att hjälpa dig.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar eller kunder.
  • Vi har försökt att visa färger så verklighetsnära som möjligt på våra bilder, men färgåtergivelser kan variera något beroende på inställningar och bildskärmar. Därför kan vi inte garantera att färgen i verkligheten kommer vara exakt som du uppfattar den på din bildskärm.
  • Vi reserverar oss för felskrivningar, faktafel, förändringar och slutförsäljningar.

Priser

  • Samtliga priser på hemsidan anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive 25 % moms.
  • Priset som visas i varukorgen vid beställningstillfället är det pris som gäller. Priser kan komma att ändras såväl upp som ner utan förvarning, men detta påverkar inte redan gjorda beställningar.
  • Vi erbjuder mängdrabatt med upp till 20 %. På nästan alla varor finns en tabell ovanför köp-knappen som visar ditt rabatterade styckpris om du köper ett visst antal. Observera att mängdrabatten är varuspecifik och gäller inte vid köp av liknande varor t.ex. andra färger eller storlekar.

Betalning

  • För privatpersoner i Sverige använder vi oss av Klarna Checkout - Fullständiga villkor kan läsas här: Villkor för Klarna Checkout. Med Klarna Checkout bekräftar du först köpet och sedan väljer du betalningssätt. Klarna erbjuder i dagsläget följande betalsätt, samt tidsbegränsade kampanjer vid jul och sommar:
    • Klarna faktura – 14 dagar - Fakturan skickas till angiven e-mailadress och inga avgifter tillkommer ifrån oss eller Klarna så länge den betalas i tid.
    • Klarna konto - delbetalning - Faktura skickas ut månadsvis ifrån Klarna med avgifter enligt villkoren. Inga extra avgifter tillkommer ifrån oss.
    • VISA/Mastercard - Inga avgifter tillkommer ifrån oss eller Klarna. Klarna behandlar din kortinformation på ett korrekt sätt i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS och använder 3-D Secure för att identifiera kortinnehavaren.
    • Direktbetalning via Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank - Inga avgifter tillkommer ifrån oss eller Klarna.
    • Klarna Julkampanj - Du handla under hela november och december men betala i slutet av januari. Du handlar under november och december och betala först den 30/1-2017 till 0 % ränta. En uppläggningsavgift på 29 kr/köptillfälle tillkommer.
    • Om du har frågor angående din faktura eller betalning tar du i första hand direkt kontakt med Klarna. Du kan även på egen hand t.ex. flytta fram förfallodatum direkt på www.klarna.se. 08 - 120 120 10 (Öppet mån-tors 8.30 - 20.00, fre 8.30 - 17.00, lör-sön 10.00 - 17.00)
  • Privatpersoner i Sverige kan även välja förskottsbetalning via Bankgiro genom att välja kundtypen ”Företag, Kommun, Stat & Utland”.
    • Bankgiro - Betalning sker i förskott till bankgiro 663-4208 (Lyson AB). Varor skickas inte förrän pengarna syns på kontot, vilket kan ta upp till 3 vardagar extra. Inga avgifter tillkommer ifrån oss.
  • Privatpersoner i Norden kan betala i förskott genom att välja kundtypen ”Företag, Kommun, Stat & Utland”.  
    • Banköverföring - Betalning sker i förskott till vårt svenska bankkonto. Varor skickas inte förrän pengarna syns på kontot, vilket kan ta upp till 5 vardagar extra. Inga avgifter tillkommer ifrån oss.
  • Till Företag & Stat/Kommun erbjuder vi:
    • Manuell Faktura (Företag & Stat/Kommun) - Manuell 30 dagars faktura. Endast för kreditvärdiga företag, organisationer och kommun/stat. Inga avgifter tillkommer ifrån oss. Privatpersoner som väljer detta alternativ kommer att få sin order makulerad.
    • Bankgiro - Betalning sker i förskott till bankgiro 663-4208 (Lyson AB). Varor skickas inte förrän pengarna syns på kontot, vilket kan ta upp till 3 vardagar extra. Inga avgifter tillkommer ifrån oss.
    • Banköverföring (utanför Sverige) - Betalning sker i förskott till vårt svenska bankkonto. Varor skickas inte förrän pengarna syns på kontot, vilket kan ta upp till 5 vardagar extra. Inga avgifter tillkommer ifrån oss.
  • Vi kan tyvärr inte ändra betalsätt på en order i efterhand, utan en ny beställning måste då göras och den gamla makuleras. Vänligen kontakta oss omgående så hjälper vi dig.

Frakt

  • Vi erbjuder frakt för endast 9kr på alla beställningar inom Sverige.
  • Vi levererar alltid med Posten. Om det blir brev, varubrev eller MyPack beror på vikt och värde.
  • För beställningar inom Norden (Danmark, Finland och Norge) tar vi 45kr för brevfrakt (under 1kg) och 145kr för paketfrakt (från 1kg och uppåt - kan ej skickas till Norge). Ofta kan det löna sig att dela upp en stor beställning på två eller fler mindre!
  • Tänk på att det till vissa länder, exempelvis Norge, kan tillkomma tull och moms enligt respektive lands importregler.
  • Vi kan i dagsläget tyvärr inte leverera till länder utanför Norden, men vi hoppas inom kort kunna erbjuda leverans även till resten av EU.

Leverans

  • Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-3 vardagar efter lagd beställning.
  • Beställningar skickas vanligtvis samma dag eller nästkommande vardag. Detta under förutsättning att samtliga varor finns i lager.
  • Runt storhelger och under semestermånaderna kan leveranstiden ibland bli någon dag längre.
  • Om en vara av någon anledning inte skulle finnas i lager och vi inte kan leverera beställningen i sin helhet, kommer vi att kontakta dig. Vi gör normalt inga delleveranser.
  • Om levereras inte kan ske inom avtalad tid kommer vi att kontakta dig och meddela nytt leveransdatum samt orsaken, om du vill kan du då att häva köpet utan extra kostnad.  
  • Outlösta försändelser debiterar vi med 195 kr, vilket motsvarar de faktiska kostnaderna för fraktkostnad, returfrakt och administrativa kostnader. Ångrar du ditt köp efter att vi skickat beställningen, bör du hämta ut din beställning och utnyttja din ångerrätt.
  • Vid betalsätt Klarna Faktura eller Klarna Konto kan vi endast leverera till din folkbokföringsadress. Önskar du använda en alternativ leveransadress väljer du istället att betala med kontokort eller via bankgiro.

Reklamation

  • Har du fått fel vara eller en trasig/skadad vara, kontaktar du Lyson AB/Pärlgrossisten via e-post (info@parlgrossisten.se) eller telefon(033 - 799 80 00) så vi kan åtgärda felet.
  • På några varor kan kvalitet och antal variera något. Om vi tror att några stycken i en förpackning kan avvika på detta sätt, anger vi antal med ett plus efter (t.ex. 20st+). Förpackningen kan då innehålla ca 22-25st men att vi räknar med att det medföljer minst 20st av god kvalitet och sätter priset därefter. Vi accepterar inga reklamationer på det extra antalet som medföljer.
  • Vi återbetalar inom 30 dagar. För att möjliggöra återbetalningen behöver vi dina bankuppgifter, bankens namn, clearing nummer samt kontonummer. Är varan betalad med VISA/Mastercard återbetalas beloppet till kortkontot. Klarna-faktura som inte förfallit eller betalats krediteras.
  • Vid reklamationer är du som ansvarar för att försändelsen kommer fram till oss medan Lyson AB/Pärlgrossisten står för den eventuella returfrakten när reklamationen blivit behandlad.
  • Lyson AB/Pärlgrossisten följer konsumentköplagen vid reklamationer och vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vi rekommenderar därför att du i första hand vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda av EU-kommissionens webbplats för klagomål.

Garantier

  • Vi har 1 års garanti på alla våra varor. Observera att garantin endast avser ursprungsfel, d.v.s. fel som uppkommit på grund av fel i tillverkningen och liknande. Förslitningsskador eller skador som uppstår på grund av handhavandefel ersätts inte.
  • Om du har ett garantiärende kontakta Lyson AB/Pärlgrossisten via e-post (info@parlgrossisten.se) eller telefon(033 - 799 80 00) så vi kan åtgärda felet.

Ångerrätt

  • Du har enligt distansavtalslagen alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter du mottagit dina varor. Detta gäller under förutsättning att varorna återlämnas oanvända i oförstört skick. Rent generellt kan man säga att vi måste kunna sälja varorna igen som nya.
  • Vid ångerrätt gäller att du själv får stå för eventuella fraktkostnader samt att det är du som ansvarar för att försändelsen kommer fram till oss.
  • Att låta bli att hämta ut din beställning räknas inte som ett giltigt sätt att använda ångerrätten, utan du kommer då debiteras 195 kr för fraktkostnad, returfrakt och administrativa kostnader.
  • Om du önskar utnyttja din ångerrätt kontaktar du Lyson AB/Pärlgrossisten först via e-post (info@parlgrossisten.se) eller telefon(033 - 799 80 00) för mer information.
  • Vi återbetalar inom maximalt 30 dagar, men vanligtvis 1-2 veckor. Är varan betalad med VISA/Mastercard återbetalas beloppet till kortkontot. Har du handlat via Klarna-faktura är det viktigt att du betalar fakturan om förfallodatum närmar sig, returbeloppet kommer sedan återbetalas till dig via Klarna. Vi tar inget ansvar för eventuella avgifter som Klarna påför i samband med obetalda fakturor. För att återbetala förskottsbetalningar behöver vi dina bankuppgifter, bankens namn, clearing nummer samt kontonummer.

Force Majeure

  • Pärlgrossisten är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
  • Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Adresser

  • Följande adresser gäller vid försändelser till oss. Observera att du bör kontakta oss först via e-post (info@parlgrossisten.se) eller telefon (033 - 799 80 00) vid reklamationer eller utnyttjande av ångerrätt.

    Postadress (för brev, REK och MyPack/Postpaket)
    Lyson AB / Pärlgrossisten
    Box 22023
    501 14  Borås

    Leveransadress (för Företagspaket, DHL och Schenker)
    Lyson AB / Pärlgrossisten
    Getängsvägen 15
    504 68  Borås

    Inklusive

Följ oss

Nyhetsbrev

Kundtjänst